9 research outputs found

    Integration von Therapieplanung und standardisierter Dokumentation – Ergebnisse aus der Entwicklung und Einführung eines rechnerbasierten Anwendungssystems der Pädiatrischen Onkologie

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    Die Pädiatrische Onkologie und Hämatologie ist gekennzeichnet durch eine relativ niedrige Inzidenzrate und einer damit verbundenen niedrigen Fallzahl der verschiedenartigen onkologischen und hämatologischen Krankheiten. Hieraus resultiert, dass in einer einzelnen Klinik nur wenig Erfahrungswissen bei Diagnostik und Therapie einer bestimmten Krankheit vorliegen kann. An der Behandlung eines Patienten in der Pädiatrischen Onkologie sind zudem relativ viele Personen, Personengruppen und Einrichtungen wie Referenzzentren beteiligt, die – als multiprofessionelles Behandlungsteam - untereinander im Sinne einer ganzheitlichen Therapie kommunizieren müssen. Trotz der niedrigen Fallzahl ist Krebs die zweithäufigste Todesursache im Kindesalter . Bei Krebserkrankungen im Kindesalter werden heutzutage in Deutschland dennoch recht gute Heilungschancen erreicht. Einen entscheidenden Beitrag hierzu haben seit den 70er Jahren multizentrische Therapieoptimierungsstudien geleistet. In den von den Studienzentralen dieser Therapieoptimierungsstudien herausgegebenen Therapieprotokollen wird eine qualitativ hochwertige und dem aktuellen Stand der Wissenschaft entsprechende Therapie definiert. Schwerpunkt dieser Behandlung ist in den meisten Fällen die Chemotherapie. Die Chemotherapieplanung für Kinder gestaltet sich äußerst komplex und aufwändig. Aufgrund der hohen Toxizität dieser Therapien kann ein Fehler in einem Therapieablaufplan zu schweren Akuttoxizitäten und Langzeitfolgen führen, weshalb Fehler unbedingt zu vermeiden sind. Darüber hinaus erfordert die Kooperation der Kliniken mit den Studienzentralen einen sehr hohen Dokumentationsaufwand. Um die benötigten Daten zur Verfügung zu stellen, ist in den Kliniken ein hoher Aufwand zu betreiben, der durch uneinheitliche Dokumentation erschwert wird. Zur Unterstützung dieser multizentrischen Umgebung war es Ziel, (i) ein Dokumentations- und Chemotherapieplanungssystem für die Pädiatrische Onkologie (DOSPO-Kernsystem) zu entwickeln, einzuführen und zu pflegen, (ii) einen Terminologieserver für die Pädiatrische Onkologie zu entwickeln und (iii) ein generisches Werkzeug (Modulgenerator) zur Erstellung von Studiendatenbanken und studienspezifischen Modulen für das DOSPO-Kernsystem auf Basis der Terminologie des Terminologieservers zu entwickeln. In dem DOSPO-Kernsystem wurde hierzu der Basisdatensatz der Pädiatrischen Onkologie umgesetzt. Neben der Dokumentation dieser Daten werden Funktionen zur Chemotherapie-Planung, Berichtschreibung, etc. bereit gestellt. Für die Dokumentation studienspezifischer Daten können studienspezifische Module entwickelt werden, die in das DOSPO-Kernsystem integriert werden. Um die Studienzentralen bei dieser Aufgabe zu unterstützen wird ein generisches Werkzeug erarbeitet. Dieses Werkzeug basiert auf dem Terminologieserver, in dem alle Merkmale der Therapiestudien der Pädiatrischen Onkologie in Deutschland standardisiert abzulegen sind. Ziel dieses Berichts ist es, einen Überblick über die Ergebnisse aus Entwicklung und Einführung des Anwendungssystems DOSPO im Hinblick auf die Integration von Therapieplanung und standardisierter Dokumentation zu geben

    Evaluation rechnergestützter Pflegedokumentation auf vier Pilotstationen (PIK-Studie 2000/2001)

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    Seit Jahren besteht der Wunsch, die Pflegedokumentation durch EDV-Einsatz zu unterstützen, um die Qualität der Dokumentation zu erhöhen, Aufwände für die Pflegekräfte zu reduzieren, pflegerische Abläufe zu unterstützen, und Auswertungsmöglichkeiten für Pflegemanagement und Pflegeforschung zu verbessern. Die Einführung des rechnergestützten Pflegedokumentationssystems PIK auf vier Pilotstationen am Universitätsklinikum Heidelberg wird seit 1998 durch eine umfassende Evaluationsstudie begleitet. Ziel der Studie ist es, Erfolgsfaktoren und Auswirkungen rechnergestützter Pflegedokumentationssysteme zu ermitteln, und Empfehlungen für eine optimale Einführungsstrategie aufzustellen. Daher werden unter anderen die Auswirkungen der PIK-Einführung auf Qualität und Vollständigkeit der Pflegedokumentation, auf die Akzeptanz des Pflegeprozesses, und auf die Akzeptanz von Computern allgemein und in der Pflege untersucht. Ausserdem werden die Akzeptanz von PIK bei pflegerischen und nicht-pflegerischen Mitarbeitern sowie die Auswirkungen auf die multiprofessionelle Kooperation berücksichtigt. Der vorliegende Forschungsbericht berichtet umfassend über die Planung, Durchführung und Auswertung der Evaluation von PIK. Als Ergebnis der Studie wird unter Abwägung aller bisherigen Erkenntnisse empfohlen, ein rechnergestütztes Pflegedokumentationssystem mittelfristig am Klinikum Heidelberg einzuführen

    Supporting Patient Care by Using Innovative Information Technology: A Case Study from Clinical Psychiatry

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    Healthcare institutions, such as hospitals, are made up of highly distributed and complex organizational structures and processes. As such there is an increasingly large number of information interfaces between various involved healthcare professionals, making efficient organization of patient care and disease management difficult. Innovative information technology, such as electronic patient record systems, may have the potential to support patient care by improving information logistics and information management. In this paper, we present a case study dealing with the use of information technology in clinical psychiatry. We first present the results of a detailed systems analysis which showed large deficiencies within multi-professional patient care in the psychiatry department, such as missing central representation of the course of patient care, and an enormous amount of oral communication. These deficiencies can be overcome by a central patient record, supporting all phases of care and all professional groups. We present an electronic record system, implementing these recommendations, as an example to support the nursing part of the process of care. Such a system was introduced and evaluated on two psychiatric wards of the University Medical Center Heidelberg. The evaluation results show improved quality of documentation and a better support of the care process.Electronic information services, Medical records, Pharmacoeconomics, Psychiatric disorders

    CSI-ISC concepts for smooth integration of health care information system components into established processes of patient care

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    Objectives: The introduction of information system components (ISCs) usually leads to a change in existing processes, e.g. processes of patient care. These processes might become even more complex and variable than before. An early participation of end users and a better understanding of human factors during design and introduction of ISCs are key factors for a successful introduction of ISCs in health care. Nonetheless no specialized methods have been developed until now to systematically support the integration of ISCs in existing processes of patient care while taking into account these requirements. In this paper, therefore, we introduce a procedure model to implement C oncepts for S mooth I ntegration of ISC s (CSI-ISC). Methods: Established theories from economics and social sciences have been applied in our model, among them the stress-strain-concept, the contrastive task analysis (KABA), and the phase model for the management of information systems. Results: CSI-ISC is based on the fact that while introducing new information system components, users experience additional workload. One essential aim during the introduction process therefore should be to systematically identify, prioritize and ameliorate workloads that are being imposed on human beings by information technology in health care. To support this, CSI-ISC consists of a static part (workload framework) and a dynamic part (guideline for the introduction of information system components into existing processes of patient care). Conclusions: The application of CSI-ISC offers the potential to minimize additional workload caused by information system components systematically. CSI-ISC rationalizes decisions and supports the integration of the information system component into existing processes of patient care

    On Teaching International Courses on Health Information Systems: Lessons Learned during 16 Years of Frank – van Swieten Lectures on Strategic Information Management in Health Information Systems

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    Background: Health information systems (HIS) are one of the most important areas for biomedical and health informatics. In order to professionally deal with HIS well-educated informaticians are needed. Because of these reasons, in 2001 an international course has been established: The Frank – van Swieten Lectures on Strategic Information Management of Health Information Systems. Objectives: Reporting about the Frank – van Swieten Lectures and about our students‘ feedback on this course during the last 16 years. Summarizing our lessons learned and making recommendations for such international courses on HIS. Methods: The basic concept of the Frank – van Swieten lectures is to teach the theoretical background in local lectures, to organize practical exercises on modelling sub-information systems of the respective local HIS and finally to conduct Joint Three Days as an international meeting were the resulting models are introduced and compared. Results: During the last 16 years, the Universities of Amsterdam, Braunschweig, Heidelberg/Heilbronn, Leipzig as well as UMIT were involved in running this course. Overall, 517 students from these universities participated. Our students‘ feedback was clearly positive. The Joint Three Days of the Frank – van Swieten Lectures, where at the end of the course all students can meet, turned out to be an important component of this course. Based on the last 16 years, we recommend common teaching materials, agreement on equivalent clinical areas for the exercises, support of group building of international student groups, motivation of using a collaboration platform, ensuring quality management of the course, addressing different levels of knowledge of the students, and ensuring sufficient funding for joint activities. Conclusions: Although associated with considerable additional efforts, we can clearly recommend establishing such international courses on HIS, such as the Frank – van Swieten Lectures

    On Teaching International Courses on Health Information Systems

    No full text
    Background: Health information systems (HIS) are one of the most important areas for biomedical and health informatics. In order to professionally deal with HIS well-educated informaticians are needed. Because of these reasons, in 2001 an international course has been established: The Frank – van Swieten Lectures on Strategic Information Management of Health Information Systems. Objectives: Reporting about the Frank – van Swieten Lectures and about our students‘ feedback on this course during the last 16 years. Summarizing our lessons learned and making recommendations for such international courses on HIS. Methods: The basic concept of the Frank – van Swieten lectures is to teach the theoretical background in local lectures, to organize practical exercises on modelling sub-information systems of the respective local HIS and finally to conduct Joint Three Days as an international meeting were the resulting models are introduced and compared. Results: During the last 16 years, the Universities of Amsterdam, Braunschweig, Heidelberg/Heilbronn, Leipzig as well as UMIT were involved in running this course. Overall, 517 students from these universities participated. Our students‘ feedback was clearly positive. The Joint Three Days of the Frank – van Swieten Lectures, where at the end of the course all students can meet, turned out to be an important component of this course. Based on the last 16 years, we recommend common teaching materials, agreement on equivalent clinical areas for the exercises, support of group building of international student groups, motivation of using a collaboration platform, ensuring quality management of the course, addressing different levels of knowledge of the students, and ensuring sufficient funding for joint activities. Conclusions: Although associated with considerable additional efforts, we can clearly recommend establishing such international courses on HIS, such as the Frank – van Swieten Lectures

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